pkfashion

KPI:er och mätvärden som är viktiga för att lyckas med digital marknadsföring 2022

Lär dig hur du fastställer effektiva, Julien SEO specialist datadrivna KPI:er för att motivera ditt team och noggrant bedöma och förbättra dina strategier.

KPI:er och mätvärden ger dig inte mycket insikt?

Hoppar du över mätningar för att de tar så mycket tid?

Att få de data och bevis du behöver för att fatta intelligenta beslut och identifiera problem innan de skadar din verksamhet är verkligen möjligt.

Den 26 januari ledde jag ett sponsrat webbseminarium som presenterades av Jonathan Laberge, partner på SmartBI/Reptile för CallRail.

Laberge visade hur rätt KPI:er och mätvärden kan användas för att dra nytta av nya möjligheter för ditt företag.

Här är en snabb sammanfattning av webbseminariet. För mer information, fyll i formuläret för att få tillgång till hela webbseminariet.

Det finns två typer av mätvärden

KPI:er (Key Performance Indicators) mäter resultat, och du kan dela in dem i två typer:

Vanity Metrics.
Mätetal som kan användas för åtgärder.

Vad är vanity metrics?

Vanity metrics får dig och dina kampanjer att se bra ut.

Det handlar till exempel om intryck, annonsvisningar och webbplatstrafik.

Men säger de dig om du uppnår dina affärsmål?

[Ta reda på det] Få omedelbar tillgång till detta webbseminarium →

Vad är användbara mätvärden?

Handlingskraftiga mätvärden är KPI:er som har en påtaglig inverkan på målen för ditt företag.

De ska ge dig en siffra som du kan använda för att vidta åtgärder och planera vad du behöver göra härnäst.

Handlingskraftiga mätvärden gör det möjligt att förutsäga hur framgångsrika dina marknadsföringsstrategier är.

Att till exempel veta vad det kostar att få en ny kund skapar förutsägbarhet i din verksamhet.

Med denna information kan du avgöra hur mycket vinst du kan förvänta dig och hur mycket åtgärder du kan vidta.

Hur man fastställer KPI:er

Nu när du vet vilka mätvärden som har betydelse är det dags att fastställa dina mål, eller KPI:er.

Varje år kan affärsmålen förändras. Tänk därför på målens inverkan på verksamheten när du fastställer KPI:er.

Följ dessa viktiga steg när du skapar KPI:er:

Steg 1: Fastställ dina affärsmål.

Steg 2: Bekräfta vilka kanaler som är bäst lämpade för att uppfylla målen.

Steg 3: Fortsätt att agera på det.

[Ta reda på vad detta innebär] Få omedelbar tillgång till detta webbseminarium →

Steg 4: Validera kvaliteten på det du mäter.

Tillämpa KPI:er på en specifik kanal: Samtalsspårning

Enligt Sales Insights Lab använder 41,2 % av säljarna telefonen som sitt mest effektiva säljverktyg.

Så om du är ett B2B-företag är samtalsspårning en viktig mätare att mäta.

Det är viktigt att veta vad som driver samtalen.

Samtalsspårning kan hjälpa dig:

Utveckla en pålitlig och värdefull kanal.
Få data utan någon betydande teknisk förändring.
Samla in data om källan till samtal online och offline.
Fördjupa dig i nyckelord för slutlig tilldelning.
Registrera samtal för ständig förbättring.
Mät ROI.
Vilka mätvärden som ska mätas under samtalsspårning

Om du är ett företag som är beroende av telefonsamtal för att driva försäljning vill du mäta:

Antal samtal.
Vilka sidor som genererade samtal.
Nya respektive återkommande samtal.
Samtalets längd.
Besvarade samtal.
Missade samtal.
Samtalets relevans.
Region.
Källkanal.
Kampanj.
KPI:er i tid.

Hur man skapar effekt med KPI:er

Analysera uppgifterna och tolka dem för att avgöra hur du ska nå dina mål.

Men vad händer om siffrorna du ser inte är så bra?

Vad kan du göra för att skapa genomslag?

Se över dina strategier kring:

Målinriktad kundbas.
Kanaler som används.
Kontakttillfällen.
Budskap som används.
Strategi för innehåll/nyckelord i förhållande till dessa faktorer.
När du har gjort det här är vad du måste göra om dina KPI:er är låga:

1. Validera med kundbasen.
Fråga de personer som inte köpte din produkt eller tjänst varför de inte gjorde det.

2. Bestäm volymen per kanal, beteende, relaterade sökord och analysera telefonsamtal.
Tänk på din kunds resa innan de köper din produkt. Förstå flödet av händelser innan de kommer till din tjänst.

3. A/B-testa tider och meddelanden för att korsreferera med KPI:er.
Se vad som fungerar med dina KPI:er.

Om du inte misslyckas försöker du inte.

[Uppnå dina mål med KPI:er] Få omedelbar tillgång till det här webbseminariet →

Idag är det mer än möjligt att spåra mätvärden.

Det är inte en fråga om hur du spårar dem – det är en fråga om vad du spårar som påverkar ditt företag mest.

Skapa en blogg på Vimedbarn.se du också, klicka här! Och du har väl inte missat topplistorna, klicka här!
Kommentarer

Lämna ett svar

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
stats